Baker Tilly traint kandidaten voor meer kansen op de arbeidsmarkt

Op het werkgeversservicepunt in Den Haag geeft Baker Tilly de tweedaagse training ‘Deel je eigen wijsheid’.  Door deze training te organiseren geeft het accountancy- en belastingadvieskantoor invulling aan Social Return. De deelnemers, mensen van 45 jaar en ouder die langdurig werkloos zijn, doen in het traject hun voordeel met de financiële kennis en het grote netwerk van Baker Tilly om meer kans te maken op de arbeidsmarkt.

 “Baker Tilly heeft een Rijksbreed raamcontract met de overheid voor onze auditdiensten.” licht directeur Ron Jansen toe. “ In het contract is een social return-verplichting opgenomen. Het is lastig om als kennisorganisatie social return in te vullen. We zijn dat dan ook outside the box aangevlogen.” Om meer maatschappelijke impact te creëren, is er sinds begin 2018 meer ruimte binnen de social- return-verplichting en is de nieuwe werkwijze Maatwerk voor Mensen ingegaan: social return kan nu ook op andere plekken en onder andere omstandigheden worden ingevuld.

Zo slaagde Baker Tilly erin deze proeftuin te realiseren, waarin zij toch dicht bij hun corebusiness zijn gebleven. Ron: “Wij hebben veel kennis van het financiële werkveld en een groot netwerk dat we kunnen inzetten om mensen te helpen in hun sollicitatieproces. Ook kunnen we mensen nieuwe inspiratie en energie geven. Dit is de tweede keer dat wij een groep van acht kandidaten een tweedaagse training geven. We wilden impactvol zijn en onze proeftuin moet ook duurzaam zijn. Dat betekent dat we kunnen opschalen naar meerdere plekken en meerdere mensen.”

Samenwerking met Werkgevers Servicepunt

Samen met het Werkgevers Servicepunt bepaalde Baker Tilly de doelgroep waarop zij hun inspanningen willen richten. Het gaat om mensen van 45 en ouder, die een financiële of administratieve opleiding of achtergrond hebben, maar al lang werkeloos zijn en moeite hebben om waar aan het werk te komen. Het Werkgevers Servicepunt levert kandidaten aan bij Baker Tilly, die de mensen interviewt en screent voordat ze aan de tweedaagse training beginnen.

Een van de deelnemers aan de training is de 60 jarige Bernarda van Hartman. “Ik heb een secretaresseopleiding gevolgd en mijn hele carrière als secretaresse gewerkt. Van het UWV moeten wij elke week 5 sollicitaties inleveren. Omdat ik nog niet aan het werk ben en het te lang duurt, ben ik naar deze training van Baker Tilly gestuurd. Het is fijn dat ik mijn kennis hier weer op peil kan brengen om me beter voor te bereiden op een baan.”

Bernarda van Hartman schrijft op papier
Beeld: ©maatwerk voor mensen
Bernarda van Hartman

Pareltjes

Op de eerste trainingdag, de zogenaamde softskill-training, maken de deelnemers kennis met Baker Tilly en praten zij over hun eerdere ervaringen met sollicitaties. Baker Tilly geeft tips en trucs over de voorbereiding voor het sollicitatieproces, en het opstellen van een goed cv en Linkedin-profiel.

Ron is verrast over wat hij daar ziet. “Mensen zijn zich vaak niet bewust van hun eigen kwaliteiten. Er zitten hele mooie mensen, echt pareltjes tussen. Je wijst ze op de mooie vaardigheden en competenties die ze bezitten. Ze hebben er vaak niet over nagedacht dat die in een baan of in een sollicitatiegesprek belangrijk kunnen zijn. Werkgevers zijn daar gevoelig voor. Als je dat naar boven weet te halen en weet te benoemen, vergroot dat de kans op een baan.”

De tweede dag bestaat uit een Exceltraining om de kennis van deze in de sector veelgebruikte software op te frissen

Buddysysteem

De kandidaten worden na afloop van de training niet aan hun lot overgelaten, maar kunnen een beroep doen op het netwerk van Baker Tilly en verdere coaching. “We hebben een buddysysteem”, vertelt Ron. “De kandidaten kunnen met mij of een van de accountmanagers contact opnemen met allerlei vragen. Bijvoorbeeld over hun sollicitatiebrief of ter voorbereiding op hun sollicitatiegesprek. Daar helpen we ze bij. Vorige deelnemers gaven ons terug dat ze zich geholpen voelden en met meer zelfvertrouwen naar gesprekken gingen. Inmiddels hebben een aantal een nieuwe baan gevonden en iemand is een eigen bedrijf gestart. We hopen dat onze training, begeleiding en ons netwerk de kandidaten helpen om binnen afzienbare tijd een leuke job te vinden.”.

Ben je ook benieuwd naar de mogelijkheden van het toepassen van Social Return? Stuur je vragen naar socialreturn@rijksoverheid.nl.